حالا اگر شما انسان موفقی هستید لازم است خودتان را برای مقابله و جلوگیری از شکست آماده کنید و اگر هم در مراحل سخت شکست هستید، به راهکارهایی نیاز دارید تا از این شرایط به نحوی استفاده کنید که به سمت موفقیت تغییر مسیر بدهید.
برای این کار راهکارهایی پیش روی شما می‌گذاریم و اثربخشی آنها بسته به این است که بدانید هر رویدادی نتیجه یکسری فعالیت‌هاست که این عوامل می‌توانند آشکار یا پنهان، موازی و شاید هم زنجیره‌ای باشند ولی به هر حال اگر حاصل آن در احوال و احساسات ما حالتی خوشایند را ایجاد کند «موفقیت» و اگر احساسی ناخوشایند را ایجاد کند آن را «شکست» می‌نامیم.
پس برای تبدیل‌شدن یک شکست به پیروزی می‌توان آن احساس ناخوشایند را با احساس خوشایندتری مثل علاقه و دوستی ترکیب کرد. اگر این کار را با میل شدید انجام دهید و هدف را در نزد خود عاشقانه دوست بدارید، بسیاری از شکست‌های قطعی را گامی به سوی هدف خواهید دید. نمونه‌های این نوع رفتارها زیاد هم دور از دسترس نیست و شاید در نظر بعضی‌ها بسیار هم ساده و خنده‌دار باشد مثل کارها و رفتارهایی که مجنون در برابر لیلی از خودش نشان ‌داد و هر نوع جوابی را چه منفی و چه مثبت نشانه‌ای می‌دید برای نزدیک‌شدن به هدف.
سکوی پرتاب
شکی نیست که اوضاع همیشه بر وفق مراد نیست و حتی لایق‌ترین و تواناترین افراد چه از نظر شخصی و اجتماعی و چه از نظر مالی و کاری با مشکلات و ناکامی‌های زیادی روبه‌رو بوده و هستند. اما نوع رفتار آنها در برابر ناکامی‌ها با سایر افراد تفاوت دارد. ایشان شکست را محصول یک‌سری اشتباهات می‌دانند، پس با هر شکست یک‌سری علت‌ها را مرتفع می‌کنند. اما انسان‌های ضعیف در عین بیچارگی شکست را دلیلی بر ضعف‌های خود می‌دانند و با اولین شکست، تسلیم شده و آن را قبول می‌کنند.
برای ساخت سکوی پرتابی از جنس شکست این مثلث را دور بزنید. فردا روز دیگری است، از شکست‌ها عبرت بگیرید هنوز زنده‌ایم و فردا روز دیگری است.
بعضی‌ها به محض اینکه به بن‌بست می‌رسند و درها را پیش روی خود بسته می‌بینند راه‌های منطقی را رها کرده، دست به اقداماتی برای از بین بردن خود و یا شخصیت خود می‌زنند که اقدام به خودکشی جسمی ‌آخرین و بدترین شکل آن نیست زیرا خودکشی روحی و شخصیتی می‌تواند نیروی حرکت فرد را در جهت منفی هدایت کند. کارهایی مثل روآوردن به مواد مخدر و یا قرص‌های روان‌گردان از معمول‌ترین این کارهاست. حال بسته به ضعف شخصیتی افراد و با اشکال مختلفی رفتار می‌کند. این رفتارها حالات مزمن نیز دارد مانند خودآزاری و حتی استعمال سیگار که در فرد به علت ترس و ناامیدی از آینده بروز می‌کند. اما شما هیچ چیز را تمام‌شده تصور نکنید و مشکلات را هر قدر هم که لاینحل و بزرگ باشد حل‌شدنی بدانید، زیرا صبر و شکیبایی درهای بسیاری را پیش‌روی شما باز خواهد کرد. شکست‌های اینچنین نباید آینده را بگیرد زیرا که در هر روز نعمت‌هایی نهفته است.
از شکست عبرت بگیرید
فکرش را بکنید که اگر تمام کسانی که در امتحان و یا رقابتی شرکت می‌کنند بدون هیچ خطر و یا سختی تمام مراحل را با موفقیت پشت سر بگذارند. آیا دیگر مدال قهرمانی و یا برتر‌بودن برای کسی معنی خواهد داشت؟
تمام انسان‌های موفق بارها کلمه نه را شنیده‌اند، پس هر «نه» را با 2 مرحله زیر تجزیه و تحلیل کنید.
اول ـ از خود بپرسید، اشکال کار چه بود؟ یعنی سعی کنید به ریشه مشکلات پی ببرید، سپس آنها را به دقت و با ذکر جزئیات روی یک صفحه یادداشت کنید. ضمناً در این مرحله اصلاً عجله نکنید.
دوم ـ راهکارهای جدید چیست؟ یعنی با استفاده از نقایص راه‌های گذشته، راه جدیدی بسازید و آن را امتحان کنید. این پیام را در جایی مقابل دید قرار دهید.
«سپیده دم هر روز برای هر یک از ما فرصتی است تا کارهای نیک انجام دهیم، همواره از نو شروع کنیم و از این رهگذر، شکست‌ها و ناکامی‌های گذشته را جبران کنیم و بدانیم مصیبت همیشه پایان کار نیست».
هنوز زنده‌ایم
آغاز هر شکست بسیار غم‌انگیز و تلخ است و شاید غیر قابل تحمل اما با گذشت زمان تاثیر آن کم می‌شود تا اینکه التیام یابد. هرگز مغلوب فراز و نشیب‌های زندگی نشوید و از آنها برای منعطف‌شدن شیوه زندگی خود استفاده کنید.
می‌خواهیم با شکست مقابله کنیم
در مقابل شکست 3 نوع عکس‌العمل کلی را می‌توان دید: دسته نخست آدم‌های ضعیف که با یک زمین خوردن همانجا می‌مانند و از بین می‌روند. دسته دوم آدم‌های معمولی بعد از زمین‌خوردن برخاسته و راهی غیر از مسیر اصلی را دنبال می‌کنند تا از نظرها پنهان شوند و کسی نتواند آنها را سرزنش کند و دسته سوم انسان‌های بزرگ، بعد از زمین‌خوردن دست به زانوی خویش می‌گذراند و با افتخار خود را می‌تکانند و با لبخند، از ضربه تجربه‌ای را به خاطر می‌سپارند و ضربه را از یاد می‌برند و سپس با همان نیروی اولیه به سوی هدف حرکت می‌کنند. بی‌شک انسان‌هایی که در هر شرایط با مشکلات مقابله می‌کنند و به سوی هدف گام برمی‌دارند، پیروز خواهند شد.
یک حرکت معکوس از شکست به پیروزی
موفقیت و شکست بسته به برداشت و حالت شخصی فرد است و اگر موانع، دلسردی ما و شرایط سخت را با دیدی مثبت بنگریم دیگر عظمت و سختی گذشته را نخواهند داشت. حال توصیه‌های زیر را مانند انگشتان یک دست کنار هم ببینید تا بتوانید از نیروی یک دست استفاده کنید. «شانس کاره‌ای نیست»، «شهامت انتقادپذیری را داشته باشید مخصوصاً از خود»، «بعد از شکست بیشتر تلاش کنید»، «نقشه مسیر را تهیه کنید» و «سکه را فراموش نکن».
برای ساختن عادات جدید جهت کسب موفقیت به خود یادآوری کنید که می‌خواهید به آن حدی از انسانیت برسید که برای شما کمال محسوب شود البته بدون بلندپروازی و یا خیالبافی. سعی کنید با نگاه یک فرد بی‌طرف به کارهای خود نگاه کنید و ایرادهای خود را پیدا کنید سپس سریعاً برای حل آنها دست به کار شوید. زیرا بسیاری از مردم آن‌قدر به خودشان عادت می‌کنند که توانایی دیدن اشکالات و راه‌های اصلاح نفس را از دست می‌دهند. خودانتقادی، کارایی و قدرت لازمه را جهت جلب موفقیت به شما می‌دهد و برعکس مقصر دانستن دیگران ویرانگر است.
حتماً راهی هست
از آنجا که در هنگام شکست، ذهن در حالت معلق به سر می‌برد هر فکری را به آن تلقین کنید روی آن تاثیر می‌گذارد و می‌تواند جهت آن را مشخص کند پس هرگز شکست را نپذیرید و نگویید که «کار تمام است»، چه بسا که با گفتن این کلمات حتی اگر در مرحله‌ای نه چندان ناامیدکننده باشید به سختی شکست بخورید. پس این‌گونه کار کنید: برای یافتن دلایل شکست و راه‌های پیروزی با گفتن جمله «حتماً راهی هست» شروع کنید و این کار را با جمله «بالاخره راهی پیدا می‌شود» پویا کنید تا در میانه راه را باز نمایید.
با افتخار عقب بنشینید و با انرژی تازه شروع کنید
گاهی آن‌قدر در جزئیات مساله غرق می‌شویم که دیگر مسائل اصلی را از یاد می‌بریم. فراموش نکنید که اغلب اوقات معمولاً خرابی یک اتومبیل به علت خرابی یک قطعه است و نه تمام آنها. پس هرگز با یک شکست کل طرح را زیر سؤال نبرید، صبر کنید تا عصبانیت‌ها و یا مسائل مثل آن فروکش کند و بعد با آرامش کامل، دوباره شروع کنید. در این بین از کارهای سرگرم‌کننده مخصوصاً مسافرت‌های کوتاه، کوه‌نوردی و یا دیدار دوستان برای تمدد اعصاب استفاده کنید و مطمئن باشید ذهنیت مثبت عوامل را به نفع شما وارد میدان می‌کند.