در مورد آزادی اندیشه وفکر میباشد.

این وب سایت هدفی جزتقریب افکار واندیشه ها چیزی دیگر ندارد وکلیه افکار پیش ما محترم میباشند.ازادی واندیشه یعنی زنده باد مخالف.

در مورد آزادی اندیشه وفکر میباشد.

این وب سایت هدفی جزتقریب افکار واندیشه ها چیزی دیگر ندارد وکلیه افکار پیش ما محترم میباشند.ازادی واندیشه یعنی زنده باد مخالف.

تن آدمی شریف است به جان آدمیت

 

پشت ویترین مغازه ها می ایستم. دکورهایشان را نگاه می کنم. در این دنیای پر از رنگ، هر روز رنگی می آید و شیئی جدید ظاهر می شود. رسانه های گروهی در سراسر دنیا کالاهای جدیدی را تبلیغ می کنند و با آن آگهی های وسوسه انگیزشان، خریداران را برای خرید جدید ترین ها تحریک می کنند.

 نگاه می کنم به این همه زیبایی و هر روز چیزهای زیباتری هم می آیند: لباس های قشنگ تر، کفش های رنگارنگ تر، وسایل تزیینی جدیدتر، لوازم آرایشی مدرن تر، ظروف پر زرق و برق تر. جلوی مغازه های گُل گُلی می ایستم. در این فصل چه لباسی مد شده است؟ حساب و کتاب می کنم که اگر پول توجیبی هایم را جمع کنم، یک کم هم ته جیبم را بتکانم و یک کم هم از والدین گرامی پول بگیرم، می توانم تمام آن چه را که برای این فصل می خواهم تهیه کنم.

کودک که بودیم هر چه می خریدند و تنمان می کردند، خوشحال و شادمان می شدیم. فرقی نمی کرد گران باشد یا ارزان، مارک داشته باشد یا نداشته باشد، از گران ترین مغازه خریداری شده باشد یا  از ارزان ترین آن، از فلان پاساژ خریده باشیم یا از شنبه بازار. رنگش هم مهم نبود که به شلوارمان بیاید یا نیاید، با کفشمان جور شود یا نشود؛ به فکر این نبودیم که جورابمان را با گل سرمان هماهنگ کنیم یا نکنیم، خیلی مهم نبود، فقط مهم این بود که نو بود و با آمدنش یه بغل شادمانی کودکانه می آورد و با آمدنش یک دنیا خوشحالی فراهم می کرد. فارغ از لباس هایی که پوشیده بودیم و فارغ از لباس هایی که دوستان کوچکمان به تن کرده بودند، آن ها را دوست می داشتیم، با آنان هم بازی می شدیم و با آنان هم نشین می گشتیم.

 

کودک که بودیم هر چه می خریدند و تنمان می کردند، خوشحال و شادمان می شدیم. فرقی نمی کرد گران باشد یا ارزان، مارک داشته باشد یا نداشته باشد، از گران ترین مغازه خریداری شده باشد یا  از ارزان ترین آن، از فلان پاساژ خریده باشیم یا از شنبه بازار. رنگش هم مهم نبود که به شلوارمان بیاید یا نیاید، با کفشمان جور شود یا نشود؛ به فکر این نبودیم که جورابمان را با گل سرمان هماهنگ کنیم یا نکنیم، خیلی مهم نبود، فقط مهم این بود که نو بود و با آمدنش یه بغل شادمانی کودکانه می آورد و با آمدنش یک دنیا خوشحالی فراهم می کرد. فارغ از لباس هایی که پوشیده بودیم و فارغ از لباس هایی که دوستان کوچکمان به تن کرده بودند، آن ها را دوست می داشتیم، با آنان هم بازی می شدیم و با آنان هم نشین می گشتیم.

کودک که بودیم ذوق یک لباس جدید سرشار از عطر خوشحالیمان می کرد و وقتی لباس ها را می پوشیدیم، سربلند راه می رفتیم و با غروربه این و آن نگاه می کردیم که همه بدانند لباس هایمان نو است. از مد چه می دانستیم، نمی دانم، چه قدر از مد خبر داشتیم، نمی دانم، فقط می دانم که:

وارد میهمانی که می شدیم لباس های تازه به تن شده مان، برق می زد. بزرگ ترها می آمدند و به روش های تربیتی عجیب  و غریبشان با ما حال و احوال می کردند، بعد نگاهی به قد کوتاه و جثه ی ظریف مان می اندختند و می گفتند: به به! چه پیراهن قشنگی. به به! چه بلوز قشنگی. به به! چه کفش قشنگی. به به! چه شلوار قشنگی. به به! چه ...

 و بعد کودکی بودیم که به خود می بالیدیم و فکر می کردیم حتما این همه قشنگ ها را که پوشیده ایم، حتما دختر بسیار خوبی هم هستیم، حتما پسر بسیار مهربانی هم هستیم و کم کم لباس شد ارزش وجودی ما و بعد ارزش وجودی انسان ها. یاد گرفتیم که شاهزاده و گدای زندگیمان را اول از لباسشان بشناسیم و کم کم لباس خریدن، بازی بزرگسالیمان شد و خوشحالی جوانیمان. آخر کودک که بودیم، وقتی می خواستند از ما تعریف کنند، لباس هایمان را می دیدند، ظاهر زیبا اولین نشان خوب بودن شد و زیبایی چهره اولین وسیله ی قضاوت انسان های اطراف. شاید راه دیگری هم نبود، شاید امکان دیگری نیز وجود نداشت. آخر هنوز ذره بین کشف درون یافت نشده بود، آخر زیبایی های درونی به این آسانی درک نمی شد.

دنیای ما رشد کرد و شکل گرفت تا به امروز که ما نیز، خود، آدمیان را از لباس هایشان می شناسیم و می خواهیم و می پسندیم.

جلوی مغازه های رنگارنگ می ایستم. و فکر می کنم این لباس های رنگارنگ، سرگرمی خوبی است برای دنیای پر از سرگرمی های مادی. می توان جدید ترین ها را خرید، جدید ترین ها را پوشید و از مد پیروی کرد. شاید یک احساس درونی است و یک انگیزه ی قلبی که تبعیت از مد یعنی وحدت یافتن با سایر هم سن و سالان خود. لباس های یک شکل پوشیدن در یک فصل خاص از سال یعنی:

آی آدم ها! ببینید. ما همه مثل هم هستیم، متحدیم در لباس.

و ای کاش این لباس، تنها نشانه ی وحدت ما نبود.

فکر کن مد می شد که همه ی آدم ها راست بگویند، غیبت نکنند، اول فکر کنند بعد حرف بزنند، مهربان باشند، با گذشت و فداکار باشند. ایثار کنند. از حق خود بگذرند و دیگران را در وجود خودشان ببینند. از دوستی بگویند، از عشق از صمیمیت، از وفا و عاطفه و دوست داشتن و فکر کن مد می شد که همه ی آدم ها فقط خوبی های همدیگر را ببینند و بدی ها را از یاد ببرند. آن وقت جلوی ویترین مغازه ها که می ایستادیم، فروشنده می گفت:

 

 بفرما داخل یک سبد محبت داریم. برای شما آوردیم، مد این ماه است، نه! مد امروز است، مد همین ساعت، مد همین لحظه. برازنده ی شما است و فروشنده ی دیگر بورداهایش را می آورد و اثبات می کرد که راست گویی بهتر از دروغ گفتن است و آن دیگری سایت ها را جستجو می کرد و به ما می قبولاند که گذشت راهگشای راه های مسدود زندگی است .

ای کاش ما بچه هایمان را جور دیگری تربیت کنیم. ای کاش یادمان بماند که  اگر بچه دار شدیم، لباس های جدیدش را که پوشید و وارد میهمانی شد، نگذاریم هر کس از راه رسید، اول لباسش را ببیند و از لباس هایش تعریف کند و از قشنگی موهایش بگوید. از گل سر جدیدش و کفش قشنگش. جلو برویم، او را معرفی کنیم و بگوییم:

این فرزند من است که بسیار مهربان است، این فرزند من است که با سن کمش صادق است و با گذشت، این فرزند من است که همه را خوب می بیند و همه را خوب می داند و به همه خوبی می کند. این فرزند من است که دستش را برای کمک به دیگران جلو می برد و آن ها را حمایت می کند و به ایشان مهربانی می ورزد. این فرزند من است که ...

نظرات 12 + ارسال نظر
محمد پنج‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 07:13 ب.ظ http://chera2chera.blogfa.com/

دوست عزیزسلام

ممنون ازبازدیدتتان

درمورداین پست بایدبگویم ریشه درمادی گرایی - چشم به هم چشمی نبودتفکرددرست ازخود،جهان وزندگی دارد

انسان تبدیل به انسانی مصرف گراشده است

زیبایی هارادرست درک نکرده است

بااین عناوین به روزشدم

قاطی کردن مغز

حق دادنی است یاستاندنی

علیک السلام
البته بازدید ازوب شما برای

هرانسان آزاده وحقیقت جویی

به نظر ما واجبه زیرا همیشه با مطالب متنوع فکری

واخلاقی بروز هستید .

ممنون از نظرتان

موفق باشید

محمداراسته جمعه 19 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 01:29 ق.ظ

باسلام استادبزرگوارمدیرمحترم ازادی اندیشه وفکربنده مقالهای زیبای شمارامیخوانم ودرمقابل عزیزانی که به شمانظرمیدهنداحساس میکنم که حرفی برای گفتن ندارم چون شما همه زیبائی هارا به قلم میکشید وچیزی نمی ماندکه پیرمردی مثل بنده ان هم بابی بضاعتی چیزی بنویسم یک مثل چینی میگویداتش بازی بازی خوبی ست ولی به شرطی که درخانه همسایه انجام شودبنده نظرزیبای استادبزرگوارمان عبدالجمیدسعدینی راخواندم ازادی اندیشه دینی راخواندم ورسیدم به تن ادمی شریف است نیم بندشعرشیخ اجل سعدی که حرفی برای گفتن ندارد ومالاکلام است
بنده همیشه به وبلاک خوب شماسرمیزنم البته شما درخیال اندیشه ازادی هستید وما ازهردوفارغ بنده فقط این رادارم بنویسم که یک رئیس پلیس امریکا گفته بودکه ازادی برای همه مردم درقرن بیستم هست ولی به اندازه کاسه سرش بااین حساب وضعیت ازادی روشن است اندیشه که با ازادی همراه وهمزاداست سعدی نیزمیگویدتامردسخن نگفته باشد مصرع دوم درزمیگیرم درقرن بیست ویکم کمی مشکل است جواب این حرفهای زیبارانوشت البته مقوله خوبی ایست عابدفریب ودوست داشتنی ولی این قرن که دنیا دستخوش تحولات ودگرگونی ایست برای ما که پنجاه سال پیش دیده ایم واندیشه وازادی دربینیازی بوده اینک نمیتوانیم قانع باشیم که میتوانیم ازفرزندان مان بالباس خوب پوشیدن ورعایت احترام کم والدین ورفتن پارک به خودبه قبولانیم که درفکرازادی هستیم چون وابستگی مادی چنان برمعنویات غلبه کرده است که جائی برای این حرفهای زیبانگذاشته است افکارجوراجور اسلامی تحصیلات عالیه به جای انکه مارابه پیش رفت سوق دهدماراازمعنویات وفرهنگ مان فاصله زیادی داده است بایدچیزدیگری نوشت باید شکل دیگری خواند البته پنجاه سال پیش یادم می ایدپدری بود پیر ودرزمستان ها گاوکاری برای شخم زدن زمین کشاورزی اش نداشت ان مرددوتاپسرداشت به گفته بنده جغ ویاهمان یوغ رابه گردن فرزندان می گذاشتوزمین شخم میزدوازان محصول استفاده میکرد وچشم به دست کسی نداشت البته بنده اینک چنین نظری ندارم یقین ندارم وچیرگی مادیات برمعنویات اخلاق جامعه راخراب کرده است ودرموقعی که زندگی درچشم هم چشمی باشد ازادی اندیشه وتن ادمی شریف است هردوجای سوال دارنداینها هردودرموقعی جواب درست خواهندداد که تعلقات دنیوی رامهارکنیم وازخودفکری ازادداشته باشیم تابتوانیم به ساحل نجات برسیم باارزوی سلامتی شما وخوانندگان وبلاک وهمگام بودن درراه مقالات سودمندشماواستفاده ما ازوبلاک زیبای شماوتداوم ازادی واندیشه

علیک السلام

سرورارجمند وگرامی جناب محمد آراسته عزیز

جادارد از دقایقی که وقت گرانبهای خویش را

در وبلاگ ماسپری کرده اید نهایت تشکر وقدردانی

کنیم امیدواریم همیشه میزبان خوبی برای شما

باشیم .

سرورارجمند به چند مسئله بطورزیبااشاره

چقدر قشنگ گفته اید ونوشته اید ونیم قرن

گذشته را با حالا بگور هنرمندانه مقایسه کرده اید

خصو صا به داستانی اشاره کردید که شخصی برای

عزت وشخصیت وزیر سوال نرفتن شرفش و......

خود وفرزندانش متحمل سخترین کارها که غیر

قابل تصور میباشد اشاره کردید .

ما مدیران ودست اند کاران وب آزادی از پشت همین شیشه

کامپیوتر بوسه بردستهای پر مهرومحبت شما استاد عزیز

میزنیم وبر هوش وذکاوت وقلم تان آفرین میگوییم

موفقیتان را ازخالق آسمانها وزمین خواهان وخواستاریم .

ممنون

پیام بهبهان شنبه 20 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 04:40 ق.ظ http://www.payambehbahan.blogfa.com

مقاله این هفته ما:
(مقایسه خدمت نظام وظیفه در ایران با کل جهان هستی )
خوشحال می شویم در بحث ما شرکت نماییید و نظرتان را برایمان ارسال نمایید
[گل]

خدمت میرسیم

ممنون

دوست دارشما یکشنبه 21 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 11:53 ق.ظ

بارزوی توفیق وبهروزی

خدمت مدیرمحترم وب ازادی واندیشه

باسلام خدمت مدیرمحترم وبلاک ازادی اندیشه
مقاله ئی بود تن ادمی شریف است برگرفته ازغزلی ازشیخ اجل سعدی شیرازی
وبنده چندین وچندین مرتبه امدم که مقوله ئی داشته باشم درموضوع همین مقاله وبازهم جرئت نمیکردم دست به قلم شوم ویا انگشت برکیبوردبزنم مقاله الحق وال انصاف خوب بود وجامع
بنده امدم وفکرکردم که ایا درقرن بیست ویکم که مادیات برمعنویات چنان پیروزشده که صحبت ازماضیات حبراست برقرطاس واین نوشتهاراکسی به چیزی نمی خردوبازارمقالهای عرفانی وپنداندرزکساداست دردنیای مادیات ویابهتربگویم درعصرفضا ورایانه واتومبیل وخانهای سنگی وان هم ازنوع مرمریش دیگرایاشعرسعدی تن ادمی شریف است کارائی داردیاخیربرمبلمان خارجی نشستن ودرهتل اسمان خوابیدن ودرتوالت فرنگی ش....ببخشیدتندنروم اصل مطلب بگویم یک نفرمیخواهدسواراتوبوس شودبه مقصدناکجاابادتنهاست درفکراست بغل دستی او که برصندلی دوم میخواهدبنشیند ایا ادم برازنده ایست لباس شیکی داردجوان است والخ دراین جاتن ادمی شریف است درکجا قرامیگیرددردنیای مادی امروزاباید بامصرع دوم غزل شیخ اجل شروع کرد ///که لباس زیباست نشان ادمیت اتومبیل پنجاه شصت ملیون تومانی ویلای اجرسه سانتی ظروف چینی مارک فرانسه ال کوپال مبل خارجی لباسهائی که برای بچهایش تهیه کنداگر هرمزگانی باشدباید ازبارارزیتون خریداری شودسفره عیدباحلواهای الوان مسقطی وسیب وپرتقال دانه پانصدتومانی زینت یابد استادبزگوارشماخودتان قضاوت فرمائیدکه این نیم بندازشعرشیخ رادراول مقاله بنویسیم یادراخرمقاله؟؟؟؟
توضیح اینکه بنده مخالف این تجملات نیستم این مطلبی ایست اگردرصف قال نشددرصف نعال جادهید
ارزوی خوبی برای شمادارم

ماابتدا به شما سلام میکنیم

برایتان بهترین آرزوهارااز خداوند می طلبیم

خوب دیدگاه شما نسبت به بیت شیخ اجل

سعدی همینه ومابرای دیدگاه ونظرتان احترام قایلیم

اما نظر شمارا با اجازه تون در معرض دید همگان قرار می دهیم

وسپس منتظر دید گاه دوتانمان خواهیم بود .

میبینیم با شما موافق هستند یانه .

موفق باشید

روح اله بلوچی سه‌شنبه 23 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 07:21 ق.ظ http://www.parparook.blogsky.com

سلام
مطلب جالبی بود
موفق باشی دوست من

علیک السلام



شما نیز موفق باشید

محمد چهارشنبه 24 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 11:19 ق.ظ http://chera2chera.blogfa.com/

دوست عزیزسلام

بااین عنوان به روزم
تحولی عظیم
بازهم ورقی دیگراززندگیم


به نظرم مشغولیتتان زیادشده چون دیربه دیرمی آیید

علیک السلام .


خدمت خواهیم رسید


موفق باشید

بدیس چهارشنبه 24 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 01:44 ب.ظ http://aask.blogsky.com/

سلام.یاد باد آنروزگاران یادباد

علیک السلام


موفق باشید

محمد پنج‌شنبه 25 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 12:08 ب.ظ http://chera2chera.blogfa.com/

دوست عزیزسلام

بااین عنوان به روزم

مکتبخانه ها
دراین مقاله روندشکل گیری مکتبخانه ها

نقدهایی دیگربراهل سنت جنوب ودرکنارآن ورقی دیگراززندگیم

همچنین نیازهاراخواهیدشناخت

علیک السلام

موفق باشید

پیام بهبهان شنبه 27 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 03:58 ق.ظ http://www.payambehbahan.blogfa.com

مقاله این هفته ما:
(پیش بینی ماجرای 3% مالیات افزوده بر ارزش )
خوشحال می شویم در بحث ما شرکت نمایید و نظرتان را برایمان ارسال نمایید

موفق باشید

محمد شنبه 27 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 10:53 ق.ظ http://chera2chera.blogfa.com/


دوست عزیزسلام

بااین عنوان به روزشدم

زن درآییه قرآن

متفاوت ازنگاههای رایج وسنتی باتکیه ومتکی برآیات قرآن

علیک السلام


موفق باشید

جرون یکشنبه 28 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 05:36 ق.ظ http://www.joroon.blogfa.com

سلام. جالب بود خیلی وقت بود یه نثر قشنگ توی وب ها نخونده بودم
موفق باشی

علیک السلام


ممنون از لطفتون .


موفق باشید

[ بدون نام ] دوشنبه 6 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 02:30 ب.ظ http://zamzamesokot.blogfa.com/

سلام
ممنون بهم سرزدی اجازه هست از مطلبت در نشریم استفاده کنم

علیک السلام دوست عزیز

شما صاحب اختیارید ودرصورت لزوم میتوانید استفاده نمایید .

استفاده ازمطالب باذکر منابع بلامانع میباشد .


موفق باشید

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد